Koło biologiczne to zajęcia dodatkowe, pozalekcyjne dla uczniów szczególnie zainteresowanych i pragnących poszerzyć swoją wiedzę.Praca z takimi uczniami to przyjemność. Plan może być wskazówką i formą podpowiedzi dla nauczycieli, którzy organizują takie spotkania.
Plan pracy Koła Biologicznego. Członkowie koła to uczniowie pierwszej klasy LO z rozszerzonym programem nauczania biologii i chemii. Spotkania odbywają się średnio 2- 3 razy w miesiącu, chyba, że zachodzi potrzeba to częściej.
Spotkanie organizacyjne. Omówienie zasad pracy, tematyki zajęć (propozycje uczestników ),wybór terminów spotkań, zapoznanie z pomocami dydaktycznymi w pracowni biologicznej.
Uczniowie szczególnie zainteresowani byli przeprowadzaniem obserwacji i doświadczeń biologicznych, chcieliby również poszerzać wiedzę biologiczną poprzez seminaria i sesje popularnonaukowe oraz spotkania z ciekawymi ludźmi.
Cząsteczki biologiczne. Spotkanie w całości poświęcone doświadczeniom.
- wykrywanie glukozy i fruktozy w owocach.
- wykrywanie skrobi w materiale roślinnym.
- wykrywanie wiązań peptydowych
- oznaczanie zawartości wody w liściach.
Przygotowanie planu i prezentacji biologii na Festiwal Nauki.
- ciekawe doświadczenia biologiczne
- nasze pasje związane z przyrodą: hodowle zwierząt (ptasznik ) i roślin, olimpijczycy i ich prace doświadczalne
- działalność szkolnego koła Ligi Ochrony Przyrody
- spotkanie z przedstawicielem Popradzkiego Parku Krajobrazowego i wykład na temat fauny i flory tegoż parku
Mikroskop i obserwacje mikroskopowe.
- rodzaje, budowa mikroskopów i zasady mikroskopowania
- samodzielne wykonanie preparatów mikroskopowych i obserwacje (liścia moczarki kanadyjskiej, wewnętrznej skórki liścia spichrzowego cebuli )
- obserwacje plastydów, zjawiska plazmolizy i deplazmolizy,
- obserwacje mikroskopowe komórek- gotowe preparaty
Realizacja projektu pt. Przystosowanie roślin nasiennych do przetrwania zimy, w ramach konkursu Uczeń z klasą.
- podział na grupy i przydział zadań
- obserwacje w terenie i wykonanie zielnika
- przygotowanie wyników i wniosków w formie pisemnej oraz prezentacji na forum szkoły
Olimpiady i konkursy biologiczne.
- zapoznanie z regulaminem Olimpiady biologicznej i Ekologicznej
- omówienie zakresu wymagań oraz zasad prowadzenia pracy doświadczalnej (olimpiada biologiczna)
- Konkurs Ekologiczny Eko- Planeta – zasady udziału, zakres treści
Obserwacje mikroskopowe.
- obserwacje bakterii mlekowych i brodawkowych
- rozróżnianie bakterii Gram –dodatnich i Gram –ujemnych
- założenia hodowli pantofelków (obserwacje w terminie późniejszym)
Realizacja projektu pt. Pomiar opadu i ocena jakości pyłów na terenie miasta i porównanie wyników z dostępnymi danymi (Inspektorat Ochrony Środowiska).
- zbieranie pyłów na krążkach bibuły, porównanie wagi czystego krążka i krążka z pyłem, przeliczanie wagi pyłu na czas ekspozycji, porównanie wyników.
Rośliny wokół nas.
- zasady korzystania z klucza do oznaczania roślin
- przygotowanie do tworzenia zielników – sposób zbierania roślin, suszenia, oznaczania i opisywania
Ćwiczenia terenowe.
- zapoznanie z florą najbliższej okolicy
- zbiór roślin do zielnika
Edyta Nowak